Art of the day/Galeries.nl

Art of the day at galleries.nl

kunstvandedag-11-2-13

 

Motivation (Dutch):

foto28

Ik ben zuigeling en lig in mijn wieg. Rondom mij, maar vooral boven mij, bevindt zich iets onbestemds. Het heet ‘ruimte’, zo leer ik pas veel later. Dat onbestemde verken ik op kleine schaal met mijn ogen, oren en stem, maar vooral met mijn armen, benen en hoofd. Ik draai, hef, zwaai, schuif, kronkel en bots. Alles wat ik doe, doe ik met het belangrijkste instrument waarover ik beschik: mijn lichaam. Mijn geest sleept daar dan nog zo’n beetje achter aan. Er is een ander lichaam nodig om die beperking te doorbreken. Twee veel grotere armen tillen mij op; dan zie ik pas wat ik al voelde. Er is een andere kracht die mij bij de ervaring van ruimte angst inboezemt: als ik van de commode val. Diezelfde kracht zou ik een jaar later omhelzen: als ik van de glijbaan glij. Allemaal verkenningen van ruimte.
Wat waren dat eenvoudige en opwindende tijden! Ik dacht nog niet na over zoiets merkwaardigs als representatie van beweging.
William Turner, die beweging wilde schilderen, liet zich vastbinden aan de mast van een schip in de storm, om te ervaren wat die natuurkrachten werkelijk waren. Het was een zeer kunstmatige scheiding tussen geest en lichaam – om uiteindelijk met olieverf bijna zo dun als water luchten en zee te schilderen. In dat gegeven schuilt schoonheid, op vele niveaus. Zo’n zeventig jaar later maakt Umberto Boccioni zijn ‘Forme uniche della continuità nello spazio’, waarin de representatie van beweging van een figuur in de ruimte in brons wordt weergegeven toen futuristisch, nu niet meer.
In onze duizelingwekkende, maar o zo gewone, tijd van extreme snelheid die in de representatie van die snelheid lichaam en geest soms bijna weet te verenigen, plakt weer honderd jaar later Jeroen Hoenselaar witte papieren vormen op zijn witte kleding en roept met de middelen van deze tijd iets op wat gezien kan worden als een vrolijke vermenging van Turner, Boccioni, de zuigeling die hij is geweest en de kunstenaar in het tweede decennium van de 21e eeuw, die hij natuurlijk is. Daarin zie ik iets moois, op vele niveaus.
www.jeroenhoenselaar.nl/index_en_portfolio_beeld59.html

© Copyright 2013: Margriet Kemper.

Leave a Reply

